30.7.09

Espai de llibres a Icatfm

A través de la publicació Argus (butlletí de la revista Lletra que edita la UOC) fan un esment de la secció de llibres de l'emisora Icatfm.

L'espai dedicat als llibres és un espai diferent. Hi podem trobar una gran quantitat d'informació que es presenta a partir de diferents imatges a mode de clixés fotogràfics a partir dels quals podem navegar i seleccionar, escoltar, veure, descarregar o llegir tota la informació que presenta o llegir el bloc de Jordi Cervera...

Un espai amb un munt de novetats per... llegir, escolta, mirar?


27.7.09

"El profesor desorientado" o mareado?

En un article publicat a El País sota el títol "La era del profesor desorientado" s'analitzava i debatia sobre la necessitat d'aplicar les TIC les aules.

En un debat, personalment inexistent, es contrastaven les oportuinitats que ofereixen les tecnologies sobre les classes magistrals, els beneficis a nivell de motivació de l'alumnat sobre el tedi que provoca el paper i el llapis entre d'altres aspectes i es mostraven altres opinions de professors que preferien continuar fent les classes de la mateixa manera que ho han fet durant els darrers 30 o 40 anys.

L'article comença amb una frase brillant i a partir de la qual comença el debat:
"Unos creen que el problema es que profesores del siglo XX intentan educar a jóvenes del siglo XXI en unas escuelas del siglo XIX, y por eso no termina de funcionar. Otros, que se han perdido valores básicos de la educación, sobre todo, la disciplina y el esfuerzo."
Personalment crec que el debat no es decant pas cap a problemes de disciplina i esforç ja que són valors que des del professorat es valoren positivament i s'intenten treballar (o recuperar en alguns casos).

Crec que el problema és més aviat metodològic: "el debate de la escuela va más allá de la disciplina; lo que se enseña y cómo se enseña, sobre todo en la educación obligatoria".

Primer s'han de disposar dels recursos necessaris per fer possible aquesta aplicació de les TIC a les aules i formar al professorat que ho necessiti en aquests aspectes. Ara bé, tenir molts ordinadors i projectors no és suficient. S'ha de fer un canvi metodològic, sense aquesta voluntat serà impossible adaptar-se a un canvi que, tard o d'hora, ens agradi més o menys, es produirà, si no s'està produint.

Al marge dels recursos, sense els quals és més que evident que no es pot avançar, s'ha de tenir una actitud positiva envers aquest canvi. Veure aquelles debilitats (la manca de coneixement de determinades tecnologies) com una oportunitat (aprendre i aplicaré aquests nous coneixements), fer partícip a l'alumne i demanar-li ajuda (no és perdre autoritat ni respecte) en aspectes tècnics.

El professor no ho sap tot (ni ho ha sabut mai tot) el que sí que sap és com ensenyar-ho.

I com que diuen que una imatge val més que mil paraules us deixo aquest vídeo que pot servir com a resum:



24.7.09

Micropedia TV

Després d'uns quants dies de "desconnexió" reprenem el ritme (en la mesura que aquesta calor sofocant ens ho permeti ;-).

Voldria presentar-vos un recurs molt interessant que he descobert via "serendipia" (això vol dir que no recordo com vaig arribar fins aquí) que és Micropedia.tv.


Aquesta inciativa prové d'Emprendedorex, una comunitat nascuda a Extremadura, i que pretén crear un espai de píndoles d'àmbits concrets del coneixement on, a través de vídeos d'un minut, es facin aportacions sobre aquell camp.

Una interessant iniciativa que s'assembla molt a d'altres engegades també en aquest sentit com pot ser el projecte LAMS (d'aquí poc farem algun comentari).

Una iniciativa molt interessant que en un futur, a mesura que es vagin fent aportacions, pot ser un espai on trobar molt material. Un exemple pot ser el seu vídeo de presentació, no us el perdeu!!!

Vídeo de presentació

9.7.09

Som compeTIC's?

Navegant i navegant... he trobat a la web de l'ACTIC un formulari per conèixer si som competents (ara no tinc capacitats si no competències, fet que ha comportat un gran debat) en TIC.

Un formulari d'unes 28 preguntes generals sobre l'ús quotidià de la tecnologia. Això determinarà quin és el vostre nivell: BÀSIC, MITJÀ o ALT.


S'informa des de l'ACTIC que el proper més d'octubre s'obriran tota una sèrie de proves amb les que s'expedirà un certificat que determinarà oficialment el nivell de competència TIC.
I ara... a TICejar!


6.7.09

Com crear línies de temps

Les TIC són un aspecte important de treball en aquest blog. La web 2.0 és una revolució ja confirmada i acceptada per tothom i proliferen centenars, per no dir milers, d'eines i aplicacions per aquesta nova web.

Un exemple són aquestes dues aplicacions que permeten la creació d'eixos cronològics de manera ràpida i eficaç.

Un d'ells, Timerime, ens permet crear un eix cronològic interactiu on poder afegir imatges, enllaços... i a més genera un codi embed (dona l'opció de crear diferents formats) per poder incloure al web.




Una altra eina molt similar és Dipity. Un altra gadget per generar línies de temps que també dona l'opció de crear embed modificant-lo i adaptant-lo a les nostres necessitats (es pot redimensionar, triar colors, amplades...). També permet incloure enllaços a vídeos.