3.6.06

Biblioteques escolars a les 10es Jornades de Documentació:

La setmana passada vaig assistir a les Jornades de Documentació i em va cridar molt l'atenció un dels debats o diàlegs proposats, el dedicat a les biblioteques escolars. En aquesta conversa participaven Mònica Baró, Maria José Albadalejo i Pepita Corominas.
Durant la conversa van aparèixer un munt de temes interessants, com el dels Puntedu, la nova llei d'educació... però el més esperat per tothom era la definició del perfil del responsable de la biblioteca escolar: mestre o bibliotecari?
Va ser en aquest punt on vaig quedar... sorprès, espantat, decepcionat? no tinc paraules per definir-ho. Les explicacions de la senyora Pepita Corominas, membre del Departament d'Educació de la Generalitat, sobre qui s'encarregarà d'aquest equipament eren... esperpèntiques. No obstant, haig de felicitar a la Mònica Baró per les seves intervencions en defensa del personal bibliotecari com el més adequat i amb un perfil idoni per a ocupar aquest càrrec.
D'altra banda, si ens aturem a pensar fredament, el responsable d'una biblioteca (sigui de la tipologia que sigui) no ha de ser un bibliotecari? Per què? Per què és més fàcil formar a una persona de magisteri en biblioteconomia i documentació que a un bibliotecari en pedagogia? Si la biblioteca és un recurs tan important i de marcat caràcter interdisciplinar per què els bibliotecaris i documentalistes no tenim el perfil adequat per cobrir-lo?
Si ho volem portar a l'extrem podríem dir que els responsables d'una biblioteca universitària tampoc haurien de ser bibliotecaris, no? Millor catedràtics o degans, no? O, molts centres disposen de centres d'atenció mèdica i crec que els responsables no són mestres amb formació mèdica, oi?
Darrerament s'està impulsant en els centres la convivència de diferents perfils de professionals ja que enriqueixen el treball i, el més important de tot, aporten una millora o un benefici a l'alumne. Tanmateix podem veure en els centres metges, infermers, assistents socials, psicòlegs, pedagogs... per què no bibliotecaris?
A més estem en un moment de canvi en tant als mètodes d'aprenentatge i d'accés a la informació, tots en som conscients, la revolució de les TIC està afectant de manera directa a l'ensenyament, a la forma d'ensenyar i d'aprendre.
Tots coneixem recursos com El rincón del vago, on els alumnes entren i imprimeixen els seus treballs, moltes vegades sense llegir-los!!! o Google que està canviant la metodologia de treball (el que apareix a Google existeix i forma part del treball, si no no existeix, podríem dir Google ergo sum) i apareixen treballs "googlelitzats" com diu Imma Monsó en un article de La Vanguardia. I jo em pregunto, coneixem algun perfil professional que tingui nocions en la recuperació i tractament de la informació? Que pugui orientar a l'alumne en la recuperació de la informació i/o orientar-lo en aquestes tasques?
No voldira ser radical ni escombrar cap a casa però considero que si ara, en aquest moment en el que es reconeix la importància de la biblioteca escolar, no lliutem perdrem una gran oportunitat de consolidar un equipament tant necessari.

1 comentari:

gamoia ha dit...

Jo diria que tens raó, Albert. I que si finalment volen impulsar les biblioteques escolars, cal recordar-los que hi ha professionals de la seva gestió.
De moment, em sembla que ho solventen pagant hores d'estudiants de BiD.