9.6.08

Contradiccions...

Durant les últimes setmanes són moles els articles publicats a la premsa que destaquen la bona marxa dels grups editorials i de l’èxit de vendes durant el pasta 2007 i el primer semestre de 2008. El nombre de títols publicats és molt alt i cada any augmenta en uns quants milers.

Un fet similar succeeix amb la literatura infantil i juvenil (LIJ), l’èxit de ventes de moltes sèries, autores que es converteixen en icones, personatges que passen les barreres de la literatura... i en època de crisi (no, perdó, de desacceleració!)

El que a mi em té molt intrigat és que segons els informes de la Federació del Gremi d’Editors els índexs de lectura a casa nostra no són gaire espectaculars i els informes PISA remarquen que la capacitat de comprensió és baixa, i em pregunto: com s’ho fa la indústria editorial per aconseguir aquestes dades tan espectaculars?

Això vol dir que comprem els llibres però no ens els llegim? Que els que llegim ho fem tant i amb tanta passió que la indústria editorial pot mantenir aquest èxit de ventes? (a països com Finlàndia l’índex de lectura és del 90%, aquí del 57%) Com pot ser que els informes ens diguin que els joves no llegeixen i l’èxit de Laura Gallego, Cornelia Funke o J.K. Rowling sigui tan aclaparador?

També diuen des d’Alfaguara que els joves llegeixen i molt. I estic molt d’acord amb el comentari d Raúl González que diu que la base de la promoció de la lectura està a casa, a la família, una família lectora farà que el seu fill/a sigui lector/a, i que l’escola exerceix un paper bàsic. Trobo a faltar en aquest comentari a les biblioteques, però suposo que s’inclou.

Una altra dada a tenir en compte, el benefici de les grans llibreries és del 3,1% mentre que les petites perden un 1,8%. Com pot ser que es digui que les ventes s’estanquen? I a més que el negoci es consolida quan determinades llibreries tenen pèrdues? (Metro. 6.6.08)


Tampoc acabo d’entendre el debat sobre el llibre digital. Com pot ser que es posi en qüestió la supervivència d’aquest suport, actualment, amb l’èxit comercial que té? Us recomano la lectura de l’article de José Antonio Millán a Babelia (07.06.08)

Anirem veien amb el pas del temps com es soluciona tot això.